torsdag 19 november 2009

Arbetsflöde

Himla roligt att vi har kommit in i andra andningen med detta efterlängtade projekt. Att det tog 6-7 år är helt i linje med vad tidigare erfarenheter från oss gällande tidsramar skvallrar om.

En risk med att arbeta med en skiva i tio år (jag tänker mig 2013 som mål-år) är att förväntningarna skruvas upp så pass mycket att resultatet möts med besvikelse. Ska jag vara helt ärligt är jag dock rätt övertygad om att detta ej kommer att ske. Vi kommer möta de högt ställda krav vi har. Vi kommer till och med överträffa dem!

Arbetsflödet ser ut enligt följande:

1. Jonas sätter sig i tänkartanken med sin akustiska gura och gör allt för att hitta låtens innersta väsen

2. Jonas skickar en videosekvens på det som är resultatet av tänkartanksvistelsen till producent Johan.

3. Anders, Jonas och Johan möts i replokalen för att arbeta vidare med den av Jonas tänkta idén.

4. Efter några repvändor skall beslut tas kring hur vi skall arbeta vidare med låten.

5. Beslut om låtens inrikting (tempo, instrument, sång, arr osv) fattas. Detta har än så länge blivit ett sådant som ej på något sätt speglar den av Jonas ursprungliga idén.

För att illustrera detta kommer jag lite längre fram posta en video med en demoversion av aktuell låt för att sedan jämföra denna med den diametralt annorlunda varianten vi slutligen bestämmer oss för.

//Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar